Godt værktøj og gode redskaber til god inklusion.

Børn med ADHD eller autisme, er de vores ansvar?

« Hvad har en skole og et bilværksted til fælles ? » spørger  psykolog Bo Hejlskov Elvén. Hans svar vedrører os alle....

Hvad er vores ansvar?

Hvis et barn ikke viser den adfærd, som de omkringliggende ønsker, er det så udelukkende barnets skyld? Eller skal løsningen søges andre steder?

Tilbage til det første spørgsmål. Fælles for begge er ifølge Bo Hejlskov Elven, at både læreren og mekanikeren skal "tage ansvar for deres egen professionalisme og sikre, at de har de nødvendige værktøjer og metoder til at løse opgaverne (...)".

Han bruger den usædvanlige sammenligning til at beskrive uddannelsespersonalers ansvar i forhold til deres arbejde med børn og unge med ASD, ADHD, ADD eller med andre udfordringer i det daglige.

Hvor er problemet - og hvad kan vi gøre?

I sit omfattende internationale arbejde med for eksempel børn med ASD (Autism Spectrum Disorder) bruger Bo Hejlskov Elvén metoder som TEACCH og Low Arousal, der er baseret på etik og et humanistisk perspektiv, 

Den danske psykolog med base i Sverige forklarer:

”Pædagogik handler om at stille krav på en måde, der fungerer. Når du arbejder med børn, beder du altid barnet om noget bestemt. Tænder skal børstes, vanter skal være på hænderne, bogen skal tages ud af posen. Men hvis de anmodninger, du fremsætter, ikke fungerer, er det ikke barnets skyld - noget er galt med den måde, anmodningerne fremsættes på."

Når et barn med adfærdsproblemer fungerer upassende fx i en klassesituation, er det vigtigt at afgøre, hvor problemet virkelig ligger. Denne overvejelse skal bringe os til en situation, hvor vi søger at løse selve problemet i stedet for at prøve at ændre barnet.

Få styr på vores forventninger

Den grundlæggende tanke hos Bo Hejlskov Elven er, at: ”Børn, der kan opføre sig 'korrekt', gør det! ". Og han fortsætter: ”Vores opfattelse af et barns adfærd er i høj grad påvirket af de forventninger, vi har til det barn. Derfor er det vigtigt, at vores forventninger er realistiske og matcher barnets evner." Derudover påpeger Bo Elven, som den internationalt anerkendte psykolog han er, at der er betydelige fordele ved en tillidstilgang, det vil sige, at vi antager og stoler på, at børn gør det så godt som de kan.

Hvordan taler vi med børn ?

Vi skal være opmærksomme på, at vores følelser er "smitsomme". Teoretisk ved vi alle, at vores kropssprog og humør påvirker vores omgivelser, men det kan nogle gange være svært altid at tænke på det. Bo Hejlskov Elvén minder os om at ”være forsigtig med din fremtoning og med den måde, du taler med andre på, især når du beskæftiger dig med særligt sårbare børn."

Forskellige udfordringer, forskellige tilgange.

Det sidste punkt, Bo Elven berører, lyder næsten for banalt, men igen er det noget, som vi nogle gange har tendens til at glemme: Vi er ikke alle ens!

Bo Hejlskov Elvén fortæller: ”Folk har forskellige behov, så det er ikke retfærdigt at behandle alle ens. For at folk skal være lige, skal du bevidst differentiere, så du tager hensyn til hver enkelts specifikke udfordringer."

For yderligere fordybelse

Hvis du vil grave dybere, foreslår jeg, at du kigger på Bo Hejlskov Elvens YouTube-konto. Der finder du en række oplysende videoer (på engelsk) om emnerne nævnt i denne artikel og om pædagogik og metoder, der er særligt velegnede til børn med ASD og ADHD.

 

Og en sidste bemærkning: Selvfølgelig er de værktøjer, som Dorena kan tilbyde, bestemt ikke - alene - løsningen på ethvert problem, som et barn med ADHD eller autisme støder på. Men de er et vigtigt skridt i retning af bedre koncentration og indlæring, samt en mere behagelig og positiv dag i klassen for barnet såvel som for omgivelserne.

Hvis du gerne vil vide mere om vores individuelle løsning, Sound Selector eller vores klasseløsning, Juno, er du velkommen til at kontakte os på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller på 22165817.

Kilde.

Kontakt

Vil du høre mere eller købe udstyr? Ring på 2216 5817 eller skriv e-mail.

Dorena
Veras Allé 19,
2720 Vanløse
CVR: 41577606.